In het westelijk deel van de provincie Noord-Brabant was het in sommige plaatsen gebruikelijk om bij de deur van een sterfhuis een lantaarn op te hangen, als teken dat er iemand overleden was. Het zogenoemde dodenlampje werd niet aangestoken. Deze lantaarn werd in 1952 gefotografeerd in het Brabantse Alphen.