De 'Z3' patrouilleerde tijdens de meidagen van 1940 op de lijn Enkhuizerzand - Keteldiep. De torpedoboot behoorde tot het zg. IJsselmeer flottielje en werd op 14 mei 1940 op de dam van het Krabbersgat voor de haven van Enkhuizen gezet en in brand gestoken. Het wrak is in 1941 vlotgetrokken en voor de sloop verkocht.