Na verbeten gevechten tussen Canadese- en Duitse Strijdkrachten werd de stad Groningen op 16 april 1945 bevrijd. De binnenstad bood een troosteloze aanblik. Hier ziet men een beschadigd 4 loops stuk FLAK geschut van de Duitse Strijdkrachten bij de 1e drift van de Spilsluizen.