Na verbeten gevechten tussen Canadese- en Duitse Strijdkrachten werd de stad Groningen op 16 april 1945 bevrijd. De binnenstad bood een troosteloze aanblik. Hier ziet men de ingang van de Oude Ebbingestraat. De linkerzijde is geheel weggeschoten en van de 'Bijenkorf' staat een gedeelte van de zwart geblakerde muren overeind.