Na verbeten gevechten tussen Canadese- en Duitse Strijdkrachten werd de stad Groningen op 16 april 1945 bevrijd. Direct daarna werden collaborateurs en Duitse militairen door leden van de B.S. en Canadezen ontwapend en gevangen genomen. Deze opname is gemaakt in de Oude Ebbingestraat nabij de Ebbingebrug.