Na verbeten gevechten tussen Canadese- en Duitse Strijdkrachten werd de stad Groningen op 16 april 1945 bevrijd. Direct daarna werd met de wederopbouw begonnen. De restauratie van de Martinitoren, deze stond reeds voor de oorlog in de steigers, kon eindelijk voortgezet worden. Op de voorgrond ziet men de vernielde hoofdwacht.