Na verbeten gevechten tussen Canadese- en Duitse Strijdkrachten werd de stad Groningen op 16 april 1945 bevrijd. De binnenstad bood een troosteloze aanblik. Hier ziet men een Canadese motorrijder de hoek van de Heerestraat en de Coehoornsingel passeren