Na verbeten gevechten tussen Canadese- en Duitse Strijdkrachten werd de stad Groningen op 16 april 1945 bevrijd. Het centrum van de stad bood een troosteloze aanblik. In de Guldenstraat vechten de Canadese Strijdkrachten zich in de richting van het centrum.