Na verbeten gevechten tussen Canadese- en Duitse Strijdkrachten werd de stad Groningen op 16 april 1945 bevrijd. De binnenstad bood een troosteloze aanblik. Hier ziet men de geblakerde resten van het 'Scholtenhuis'. Het werd door de terugtrekkende Duitse troepen in brand gestoken.