Direct na de Tweede Wereldoorlog werden er Nederlandse militairen ingezet tijdens de onafhankelijkheidsstrijd in het toenmalige Nederlands Indië. Deze militairen hebben zich bij het graf van een gesneuvelde kameraad opgesteld om een laatste groet te brengen.